lördag 11 juli 2015

Hejsan!

Nu är äntligen min matblogg här! Denna blogg kom till av att några i min bekantskapskrets efterfrågade LCHF-recept och inspiration till vad man kan laga, jag hoppas att jag kommer att kunna bidraga med detta, era åsikter är värdefulla och jag vill gärna att ni hjälper mig utvecklas i bloggandet.

LCHF (low carb high fat)

Ja, hur gör man då när man äter LCHF? Jag skulle kunna mala på i det oändliga här men tycker att andra förklarar det bättre än jag, så gå in på länken här, där finns information om vad LCHF innebär och hur man går till väga, jag kan också rekommendera er att läsa "Matrevolutionen" av Anderas Eenfeldt, det var mycket som föll på plats för mig när jag läst den boken. Självklart får ni också ställa frågor till mig, och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa er.

Jag och min sambo började med LCHF för cirka ett och ett halvt år sedan, jag behövde gå ner i vikt och ta itu med mitt sockerberoende. Bara genom att ändra min kost har jag nu gått ner ca 15 kg, och har lika mycket kvar att gå ner. Jag har slutat med socker och sötning och jag får visserligen fortfarande kämpa mot sockertrollet men LCHF hjälper mig att hantera mitt sockerberoende. Ni kommer här få ta del av min fortsatta resa mot målvikt, mina recept, tankar och känslor på vägen mot bättre hälsa.

Varmt Välkomna!



Eftersom det är sommar (eller vi vill väl tro det i alla fall) tänkte jag bidra med lite grillrecept. Lite dåligt väder hindrar inte oss nordbor från att grilla! Tidigare i juni var jag och min sambo med på med på LCHF-eventet i Säffle, vi och cirka ett hundratal andra LCHF:are bodde en långhelg på Duse camping, på dagarna lyssnade vi på mycket intressanta föreläsningar och på kvällarna grillade vi alla tillsammans, jättetrevligt! Det var så roligt att tala mer med personer jag träffat förut och träffa nya bekantskaper. Många skratt och intressanta konversationer blev det och så åt vi förstås gott som ni ser på bilden ovan. En av dessa kvällar skickade en kvinna runt en stor skål med sallad som hon hittat på, hon kallade den för Floridasallad, jag blev helt såld och frågade genast efter receptet. Jag delar med mig av det receptet här nedan, passar jättebra till grillat och jättegod att äta bara som den är med.

Floridasallad

Räcker till många, beroende på om man äter den till något eller som den är.

1 normalstort blomkålshuvud
1 Isbergssallad
2 pkt bacon
1 röd lök eller en bit purjolök
Smör
1 tub majonnäs (eller 2-3 dl egen)
Grovmalen svartpeppar

Finhacka blomkålen och hacka salladen i mindre bitar, lägg allt i en stor skål. Skär eller klipp bacon i mindre bitar och stek i smör, låt det svalna lite och tillsätt sedan bacon och smör till skålen och blanda allt lite. häll i majonnäsen och svartpeppar, blanda igen, klart!
(ej nödvändigt att tillföra salt då bacon bidrar med salt i denna rätt)


Så här kan det se ut när jag grillar

Grillad marinerad kalkonfilé

2-4 pers, beroende på storlek på filéerna och vad man har till.

2 kalkonfiléer
1 dl rapsolja
1 tsk soja (utan gluten)
1 vitlöksklyfta
1 tsk tomatpuré
1 tsk vitvinsvinäger
Grovmalen svartpeppar

Skiva kalkonfiléerna i cirka 1 cm skivor och lägg i en påse, finhacka vitlöksklyftan och blanda samman med resten av ingredienserna, häll marinaden över kalkonskivorna och förslut påsen, ställ påsen i kylen över natten, det fungerar också att göra i ordning på morgonen och låta stå över dagen på grillningsdagen.
Grilla sedan skivorna, det går rätt snabbt, så håll lite extra koll så kalkonen inte blir torr. (Soyan tillför salt.)

Grillad blomkål med chili och flingsalt

Perfekt rätt när det är värmebölja, härligt salt, som kroppen behöver och går fort på grillen.
2 pers

1 litet blomkålshuvud
 ½ dl rapsoja eller olivolja
1 msk flingsalt
ca 1 tsk chiliflakes (beroende på vilken styrka som önskas)

Skär blomkålsbuketterna i tunna skivor och lägg i en skål, blanda ihop med resten av ingredienserna och häll över blomkålen, blanda försiktigt så att oljan fördelas över blomkålen. Grilla på grönaksbricka/grillnät (de trillar lätt genom nätet annars). OBS! Detta går utmärkt att göra i ugn med, lägg då blomkålsskivorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda, blomkålen blir klar fort både på grill och i ugn, så även detta måste man passa noga.

Parmesangratinerade champinjonhattar 

2 pers

6 stora champinjoner
1 vitlöksklyfta
½ tsk timjan
1 msk tomatpuré
salt och peppar
Riven parmesan

Rensa ut skivorna och ta ur "fötterna" ur champinjonhattarna, hacka fötterna och lägg i en stekpanna och fräs i smör tillsammans med vitlök, timjan och tomatpuré. Fyll sedan hattarna med blandningen och toppa med riven parmesan. Grädda på grillen eller i ugnen.

Chilimajonnäs

Det är verkligen jättelätt att göra egen majonnäs och går jättefort, men man behöver dock lite redskap, en mixerstav och en mixerkanna eller liknande burk.


1 ägg
1 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger (går att ersättas med pressad citron)
1-2 chilifrukter
Rapsolja   -OBS! ej kallpressad eller olivolja, då blir majonnäsen bitter.

Knäck ägget i en mixerkanna och tillsätt senap och vinäger, låt stå 5 min så att allt får ungefär samma temperatur, (se också till att rapsoljan har rumstemperatur). Rensa ur fröna från chilin, och dela den i mindre bitar. Mixa sedan ihop med stavmixern ägg, senap, vinäger och chili lite i mixerkannan, sedan medan du mixar häller du rapsoljan i en smal stråle i mixerkannan. Det är viktigt att du mixar hela tiden, efter en stund ser du att majonnäsen tjocknar, om majonnäsen blir rinnig, tillsätt mer olja, jag vet att det låter ologiskt men det fungerar, jag lovar! Klart!

Ikväll blir det grillning igen, trevlig helg!
Kram, Linda








Inga kommentarer: