onsdag 15 juli 2015

Restetorsdag!


Varför inte göra som i Norge

I Sverige slänger vi 81 kilo mat per person och år, av dessa är 28 kilo mat ätbar. Myndigheterna säger att en barnfamilj kan tjäna mellan 3000kr och 6000kr genom att istället äta maten.

Detta är så onödigt! Varför slänger vi så mycket mat? Är det för att man inte kan eller orkar planera maten? Självklart finns det situationer där man måste slänga mat, men 28 kilo!!!

Fundera en stund på om du slänger mycket mat, kan du göra något åt det? Planera bättre, inte köpa "bra att ha mat" som inte går att frysa, osv, osv. Och varför inte införa restetorsdag! Perfekt innan storhandling på helgen. Du kan tjäna en slant på det, samtidigt som du tänker på miljön. Låter bra eller hur!

När jag tänker på det förstår jag att jag nog är lite manisk åt andra hållet, jag mår dåligt av att slänga mat, och blir stressad av att det står skvättar och öppnade förpackningar i kylen. Då bara måste jag laga något av dessa skvättar så att de går åt innan de blir dåliga, det blir nästan som en sport för mig att göra en måltid av rester.Känner mig mycket nöjd och lättad då jag lyckats ta till vara alla resterna, och blir irriterad om jag inte kan använda en rest eller om jag är tvungen att slänga något. Lite sjukt kanske, men sådan är jag, ha ha.


Jag tänkte föregå med gott exempel och fixa lunch av det jag hade hemma, som ni ser var det ganska tomt i kylen, verkligen dags att handla, men lyckades ändå använda tre ingredienser från kylen och med lite hjälp av frys, skafferi och balkong fixade jag en god omelett.



Restomelett

3 ägg
1 msk vatten
1 pkt fläsk
6 soltorkade tomater
Smör
timjan och oregano
svartpeppar
ca 2 msk parmesan (grana padano)
Gräslök
 
Skär stekfläsket i smala strimlor och skär soltorkade tomaterna i små bitar, stek fläsket och tomaterna i smör, tillsätt kryddor och riven parmesan. Knäck äggen i en skål, tillsätt vatten och vispa upp, slå i stekpanna med smör och stek en omelett. Lägg upp på tallrik och fyll den med fläskröran, klipp gräslök över, klart att förtäras!

Ni har säker inte lika tomma kylar, utmana er själva och experimentera, det kan bli en delikatess!

Kram Linda

Inga kommentarer: