söndag 20 september 2015

Fakir för enkelhetens skull!


Hejsan!

Jag hakade på en utmaning igen, det var i en facebookgrupp som några av oss skulle äta fakir/ufo i en vecka. Så jag startade förra måndagen, det gick jättebra, jag äter på detta sätt lite nu och då, så kanske var det inte en utmaning för mig, men det var kul att göra det i grupp. Jag blev i samma veva dunderförkyld och hade feber, och insåg då att det var jätte skönt att äta fakir, jag behövde ju bara steka en bit kött el nåt och få i mig fett, superskönt när man egentligen inte orkar laga mat. Jag åt fakir fem dagar, nu mår jag bättre igen, och äter grönsaker igen.

Fläskkarré

Så vad är då fakir? Ni kanske föreställer er en person på spikmatta, jag har visserligen en spikmatta (underbar när ischias slår till) men LCHF-fakir är betydligt angenämare. Under fakir strävar man efter att äta så nära noll kolhydrater man kan, det är i princip omöjligt att få i sig noll kolhydrater, t.ex. kaffe, ägg, lever m.m. blir någon/några kolhydrater per dag, men man kan försöka! Man äter alltså protein och fett. Jag vill äta ägg för att det är så otroligt nyttigt och jag vill ha mitt kaffe, så jag får i mig några kolhydrater ändå under min fakir.

OBS! Detta är något som vi mer erfarna LCHF:are gör för att t.ex. komma ur en viktplatå, eller om vi vill strikta till oss lite efter semestern el så. man gör detta en vecka el kortare period. Så är man nybörjare eller bara hållit på några veckor, ska man inte haka på de här hardcore sätten. Kroppen behöver tid på sig att anpassa sig till lågkolhydrat kost och fettdrift, och det tar tid! När man sedan inte märker att man inte går ner i vikt, kan man börja fundera på varför? man kan tex räkna ut hur mycket kolhydrater man egentligen får i sig, t.ex. utesluta mejeriprodukter. Kostbevakningen är en bra sida, där man kan räka ut t.ex. kolhydratinnehåll i maten.

Det finns många nivåer man kan äta LCHF på, det kan vara förvirrande när man är ny på LCHF, när man börjar är det lämpligt att börja med normal/måttlig LCHF, för att ställa in kroppen gradvis. Många går ner utmärkt på normal LCHF, sen kan man strikta till sig gradvis. Så jag tänkte reda ut dessa LCHF-begrepp lite åt er. Jag börjar med de striktaste.

Fettfasta - man äter enbart fett i några dagar- högst en vecka, för att driva in kroppen i ketos/fettdrift. Det finns lite olika sätt att äta fettet på, men målet är att fettbomba kroppen. Att fasta på riktigt är också ett effektivt sätt att komma in i ketos på.

Fakir - så nära noll kolhydrater man kan komma.

Skaldemans LCHF - handlar också om att komma nära noll kolhydrater för bästa resultat. Sten Sture Skaldeman förespråkar GI-noll. Kolhydratmängd skiftar lite beroende på hur effektiv man vill att viktminskningen vill vara.

UFO - Under fem gram. strävar också efter att ligga väldigt lågt i kolhydrater, 5g per dag.

Äggfasta - Man äter endast ägg, upp till 12 ägg om dagen, 1msk fett till varje ägg, i form av smör kokosfett, majonnäs/aioli, vissa tillåter sig ca 200g ost också.
  
Strikt LCHF - 10- 20g kolhydrater per dag.

Normal LCHF/Måttlig - 20-50 kolhydrater per dag.

Liberal LCHF - 50-100gr kolhydrater per dag.

I början av LCHF fanns inte alla dessa grenar, allt var LCHF. Nu kommer fler och fler sätt att äta LCHF på. Jag äter en salig blandning av dessa, oftast äter jag strikt LCHF. med inslag av UFO/Fakir då och då. Jag har gjort ett medvetet val att inte räkna/väga maten, och det är helt underbart att få slippa det. Att börja med det igen skulle bara skapa stress för mig. De som vill ha koll och vill räkna, fortsätt med det! Man ska självklart göra det man mår bra av.

När jag avbröt fakiren var jag sugen på något tomatigt, och svängde ihop dessa köttbullar i tomatsås.


Curryköttbullar i tomatsås

1 kg blandfärs
2 ägg
2 msk röd currypasta
Smör
2 pkt krossade tomater
salt och peppar
En näve färsk el fryst persilja

Blanda färsen väl med ägg och currypastan, rulla köttbullar. Stek dem i smör och krydda med salt och peppar, slå krossade tomaterna över köttbullarna och låt puttra ihop, till sist tillsätt en näve persilja. Klart!

Kram Linda

Inga kommentarer: