onsdag 9 september 2015

Kylskåpsrens och kalkonklubba


Hejsan!

Jag har haft mycket aktiviteter senaste veckan, och bara trevligheter. I fredags var vi ute och åt med några vänner på en pub- The Churchill Arms, på Tulegatan, pubmat kan vara lite knepigt när man äter LCHF, men på menyn fanns i alla fall minutstek med bearnaise och salsasås. Jag och sambon bad om att få grönsaker istället för pommes frites, och det gick givetvis bra, då kom det fram att vi är LCHF, då berättade kyparen att han gått ner massor med LCHF, men inte pallat längre och gått upp allt igen nu. När vi ätit upp maten hände något jag inte varit med om förut, kyparen kom emot oss med ett par assietter i händerna, och sa- Jag tyckte ni såg hungriga ut, så här får ni en bit till! Vill ni ha mer sås? Framför oss hade han ställt fram varsin bit kött till. Haha!

På Lördagen var jag i Enköping på trädgårdsdagen som de har varje höst, lokala odlare och trädgårdsamatörer säljer plantor och i år talade John Taylor, mycket trevligt att höra mer om hans liv, och han är precis lika mysig live som på tv.




Varje år smaskar jag och min syster i oss en bamse- räksmörgås som de serverar på en pub i Enköping (kommer ej ihåg vad stället heter). Jag äter förstås inte brödet! Det är ett jättebra tips till er som tycker det är svårt att hitta något bra att äta på tex café och sånt. Jag tycker att räksmörgås är det bästa man kan äta utav det utbud som finns, anledningen är att du får förutom räkorna både ägg och majonnäs, och det mättar jättebra!
Sallad eller annat pålägg, brukar vara fettsnålt och mättar inte särskilt länge, så trots att räksmörgås är dyrt tycker jag det är värt pengarna. Jag skulle åka direkt till 40 års skiva så det blev ostplättar till middag i matlåda på tåget, de hade jag fyllt med ost och ost! Ha ha  http://www.tjockkocken.se/ostplattar/

På söndagen var jag på en jättetrevlig LCHF träff, vi träffades i Bitte Kämpe Björkmans butik i Mörby centrum -Nutriavans.se 
Jättekul att återse människor vi träffat på LCHF träffen i Säffle, vi har alltid så trevligt och massor av roligt LCHF snack.

Sen for jag hem och skapade denna rätt utav det som fanns hemma, kalkonklubborna hade jag tagit fram ur frysen och resten var sådant som behövdes gå åt. Och det blev jättegott!


Kalkonklubba med ugnsgräddad vitkål och stuvade grönsaker

1 Kalkonklubba per pers
Salt och peppar
Vitkål
½ gul lök
½ röd paprika
2 champinjoner
25g smör
1 lien ask Philadelphiaost
1 dl vispgrädde
1dl buljong (jag hade egen, men det går att använda köpt)
½ tsk timjan
peppar

Lägg klubborna i en ugnsform och krydda med salt och peppar, grädda dem i ugn ca 200°, när de gräddats en stund tar jag ut formen och lägger centimetertjocka skivor vitkål i botten runt om kalkonklubborna, och ställer in formen i ugnen igen och gräddar klart. Räkna att tar sammanlagt ca 45min i ugnen.

Hacka grönsakerna och fräs dem tillsammans med smör i en kastrull, slå på buljong och grädde och låt det puttra en stund. krydda med timjan och peppar (buljongen bidrar med salt), blanda sedan i Philadelphiaosten och puttra ihop. Servera stuvningen/såsen tillsammans med kalkonen och vitkålen och njut!

Kram Linda

1 kommentar:

Anonym sa...

Köpte du dem frysta kalkonklubborna på Matdax? Köpt men inte använt än..
Kram Alex