söndag 1 november 2015

Ska vi eller ska vi inte äta lax!


Hejsan!

Jag är ledsen att jag varit frånvarande ett tag, jag vill verkligen skriva men det ena och det andra har kommit i mellan, men det ska det bli ändring på! Jag drog igång mitt sockertroll, ska inte dra upp det jag syndade med men jag äter aldrig socker eller mjöl, men det blev mer kolhydrater än vad jag är van vid. Efter det var jag jättesugen och framförallt mycket hungrigare. För att inte stoppa i mig dumma saker, har jag sett till att äta mycket god mat för att vara riktigt mätt, då håller jag suget i schack. Nästa steg är att eliminera allt som triggar suget och då tycker jag att det effektivaste är att nolla kolhydraterna helt, äta Ufo, fakir eller Zero carb, kärt barn har många namn. Ha ha! Ja men att äta så rent som möjligt och bli kvitt suget, är mig mycket kärt! Jag ska hålla er underrättade hur det går.

För min vän Helene som jag skrivit om tidigare går det fortfarande bra för, hon har gått ner till 66 enheter långtidsinsulin nu genom LCHF, gratulerar Helene! Helene har också gått på diabetesträff hos Bitte Kempe Björkman i hennes butik Nutriavans i Mörby centrum, hon tyckte det var jätteintressant! Det kommer att vara en ny träff den 7/11 och då ska jag gå, även om jag inte har diabetes.

Lax är något jag funderat på senaste tiden och det är dags att jag skriver lite om det här. När jag var liten var lax dyrt, vi bara lax på högtider som jul, påsk och midsommar, ofta då i form av pappas underbara gravlax. Nu är lax är billigt på grund av att lax går att odla, lax är också nyttigt har vi lärt oss, rik på omega 3, nyttiga fettsyror o.s.v. Allt gott tror vi, men det var när jag läste den här bloggen som jag verkligen kände att jag inte visste vilken fot jag skulle stå på! Jag slutade köpa odlad lax direkt. Laxen utsätts för en massa kemikalier under sitt liv, lever trångt och får fel kost/foder och ÄR INTE LIKA NYTTIG som vild lax. Så antingen är jag ohälsosam, miljöbov, eller bidrar till utfiskning av haven. Suck! Nu resonerar jag så här, jag gått tillbaka till att bara äta lax på speciella tillfällen och då köper jag viltfångad lax, t.ex. MCT-viltfångad pinklax som är viltfångad i stilla havet, riktigt god trots namnet, he he! Sen finns det ju annan fisk att äta!

Så när vi nu vill äta lax är detta en enkel rätt! Det är bara att slänga på egen majonnäs blandat med en näve dill, ishavsrom och 1tsk tomatpuré på laxen, och grädda i ugnen en liten stund, pinklaxen kan lätt bli torr om den gräddas eller steks för länge.







Egen majonnäs 
Jag måste slå ett slag för egen majonnäs igen! Det är så enkelt om man har en mixerstav och mixerkanna.

1 ägg
1 tsk senap
1msk vitvinsvinäger
rapsolja eller smält smör

Knäck ägget i mixerkannan och tillsätt senap och vinäger, mixa ihop detta lite och häll med svag stråle rapsolja i medans du mixar hela tiden, tills det blir tjockt. Om den blir rinnig tillsätt mer olja, jag vet att det låter ologiskt men det fungerar, jag lovar! Om man vill att den ska bli ännu nyttigare och godare tar man smält smör i stället, då smälter jag 250g smör och gör på samma sätt som med oljan, men jag tar inte med det vita som samlas på botten i kastrullen, det är mjölkproteinet, och det kan jag vara utan.

Sen kan man börja experimentera att tillsätta olika kryddor, som vitlök (aioli), parmesan, tomatpuré, sardeller, oregano, chili o.s.v., o.s.v.

Kram Linda

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har inte ätit odlad lax sen i somras. Köpt KRAV-lax en gång i höst (dyrt!), så det får bli som du säger, vid högtidliga tillfällen i fortsättningen.
/iAnna