torsdag 31 december 2015

Mitt sockerberoende och världens godaste glass!


Hejsan!

Ja, precis så är det, det känns som att vara något schizofren när sockermonstret vaknar. Ja, det är jag som dragit igång honom, med allt möjligt gott under december, jag kan absolut inte skylla på mitt beroende, jag måste helt enkelt lära mig stoppa i tid. Det började någonstans vid första advent, sockerberoendet, sockermonstret, Mr Hyde (eller vad vi nu vill kalla eländet för), tyckte att "Nu ska vi väl ha lite adventsmys och baka LCHF-pepparkaka och LCHF-glögg!". Rationella Linda, Superwoman, Dr Jekyll tyckte att "Ja, det låter mysigt och sen behöver det inte bli så igen förrän julafton.". Men sen händer något, sockermonstret bjuder in en hel orcharmé och de blir så stökiga och tråkiga att Superwoman går och lägger sig.

Hela december har varit fylld av LCHF-bakverk, mejerier, nötter, bär, alkohol (rödvin) och mörk choklad. Så nu blir det att börja om och göra rätt igen! Jag saknar Superwoman! Och nu blir det operation väcka fettförbränning och stänga av hunger och sug. Hur gör jag det då? Jo, jag nollar kolhydraterna så gott det går och äter kött och fett, alltså - kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg, smör och kokosfett. Det tar cirka tre dagar så klingar suget av. Jag vill betona att det för mig under dessa dagar äts mycket mat, så jag är ordentligt mätt!

Jag tänkte inte på detta nu och fick för mig att ta en fastedag mitt i värsta sockerberoendet, haha! Det gick åt helsike, framåt kvällen satte jag i mig en halv burk jordnötssmör. Suck! Göra om och göra rätt...

Ja egentligen ska jag inte ha någon glass och jag skriver nu av mig i ren frustration. Den här glassen är min utrensning av "dumma" livsmedel, bär och mejerierna ska bort, så det här blir ett underbart gott resultat av "rester".

Jag tror jag har skrivit om den här glassen förut, ett jäkla tjat! Men den är verkligen fantastiskt god och beroendeframkallande. Jag brukar oftast göra den på endast hallon, vaniljpulver och grädde, nu blev det med blåbär och det blev också gott.



Världens godaste glass

2 pkt frysta hallon/blåbär (250g)
½ tsk vaniljpulver
3 dl vispgrädde
(2 Tomtebloss)

Häll de frysta bären i en matberedare, alternativt i en hög skål om du ska använda mixerstav. Låt bären tina 5 minuter. Häll i vaniljpulver och grädde och mixa till den blir slät, och servera direkt. Glassen går även att frysa om man fryser den direkt.

Gott nytt år på er!

Nyårskram Linda

1 kommentar:

Unknown sa...

Jordnötssmör, nötter, bär, grädde, creme fraiche och vin har jag ätit/druckit sen december.
Då är det inte så konstigt att jag har fått ont i min vänster axel igen
Nya tag sen i måndags efter kryssningen. Jag har inte nollat helt utan ätit grönsaker för att lindra abstinensen.
Ikväll blev det stekt kycklingfilé med grönpeppar och grädde.