lördag 9 januari 2016

Blomkålspizza


Hejsan!

Jag gjorde den här pizzan på nyårsdagen och tänkte att det kunde passa bra att lägga ut på Facebook då, och så tänkte alla andra bloggare och folk i LCHF-grupperna också. Det var pizzor överallt på nyårsdagen, och jag tänkte att då behöver de inte min pizza också, men kanske behöver ni den idag.

Den här botten blir inte brödlik eller "krispig", nja kanske lite i kanterna, men den blir jättegod och otroligt mättande. Jag personligen vill komma bort ifrån alla brödersättningar efter julen och vill äta så rent som möjligt, nu är det nystart! Så om man vill undvika mjölersättningar, kan denna pizza vara ett alternativ. Den här pizzan ser ut som en pizza brukar se ut, men smakar enligt mitt tycke bättre än en "vanlig".

Denna pizza har vi bjudit familj och vänner på, de tyckte den var jättegod och ingen förstod att det var blomkål i botten. Några av dem gör det här receptet nu. Du bestämmer vad du vill ha på pizzan, den kan bli striktare än den här och du bestämmer hur många kolhydrater du vill lägga på den. Vad gillar du att ha på din pizza? Om man vet att man att man kommer att vilja äta pizza en viss dag, kanske en sån där dag efter om ni förstår vad jag menar, kan man vara lite förutseende och göra botten dagen innan och lägga i kylen, så blir det inte så mycket jobb när man är lite seg. Jag var inte så förutseende.

Grundreceptet kommer ifrån Monique le Roux Forslunds bok LCHF på riktigt. Jag har ändrat receptet lite och gör en större pizza.




Blomkålspizza

Botten
2 dl riven blomkål
2 dl riven ost
2 ägg

Topp/fyllning
tomatpuré
1 tomat
1/2 purjolök
5 champinjoner
1 röd paprika
1 pkt bacon
Riven ost (vi tar mycket ost på våran pizza)
Oregano

Sätt på ugnen  på 225°, riv blomkål och ost (riv även ost att toppa pizzan med sen) och lägg i en skål, tillsätt ägg och blanda ihop, jag tycker det är lättast att gegga ihop med handen. Tag fram en plåt och lägg bakplåtspapper på, forma smeten till en stor kvadrat eller två rundlar, och grädda tills den ser gyllenbrun ut och ta bottnarna ur ugnen. Skär tomaten i skivor och skär grönsaker i lämpliga bitar, skär bacon. Bred tomatpuré på pizzabotten, fördela tomatskivor på och lägg på grönsaker och bacon, toppa med ost och stöt oregano över. Grädda i ugnen till den fått fin färg, dela en stor pizza i 4-6 bitar och servera.

Kram Linda

Inga kommentarer: