onsdag 23 mars 2016

Vårpaj

Hejsan!

Glad påsk till er alla! Jag hoppas att ni alla får en jättetrevlig påskhelg med härliga påskbufféer, umgänge med nära och kära och bra väder, vi har nämligen planerat att grilla.

När jag funderade på vad för påskrecept jag skulle bjuda er på, hade jag egentligen tänkt något smarrigt med lax. Jag har bestämt mig för att bara äta lax när det är högtider och då vill jag ha vildfångad lax, om ni vill veta varför jag gör det här valet med lax, läs här. Så i lördags for jag och min sambo till två saluhallar här i Stockholm, ingen hade vild lax, det visade sig att man behöver beställa vild lax innan. Jag har uppenbarligen inte fått rutin på det här än, och bestämde mig för att tänka om istället, det kommer fler högtider. Men vi fick i alla fall en kanongod lunch på Kajsas i Hötorgshallen, fisksoppa med ett glas vin 138kr.

När det är påsk ska vi ju äta ägg, så varför inte stoppa dem i en paj. Det här receptet blev så lyckat att jag kommer nog att göra olika varianter av den här pajen. Nu valde jag att ha skaldjur i, men det går lika bra med... ja, nästan vad du vill. Jag kan tänka mig att det är gott att ha rökt fisk i, ansjovis, lyxa till det med Västerbottensost osv. Jag gick efter blomkålspizzan när jag gjorde botten till den här pajen, bara tjockare.





Vårpaj

4 dl riven blomkål
4 dl riven ost
3 ägg
bakplåtspapper

1 burk krabba
500g frysta räkor, eller mer
2 pkt naturell färskost
3 ägg
en näve dill
1 tsk örtsalt
sparris

Sätt ugnen på 200°. Riv 4 dl av vardera blomkål och ost och lägg i en skål, häll i äggen och blanda ihop, jag tycker att det är lättast att gegga ihop med handen. Ta fram en springform eller liknande form och lägg ett ark bakplåtspapper i, fördela blomkålssmeten jämt i formen och grädda till den fått fin färg, det tog ca 20-30 min. Skala räkor och slå av vätska från krabban och lägg dem i en skål, tillsätt färskost, ägg, dill och örtsalt, blanda ihop. När blomkålsbotten är klar, häll på skaldjursfyllningen och fördela sparrisen på. Grädda igen ca 30 min, jag tog ut min paj när den började få färg på ytan och kändes som den stelnat. Vi åt pajen rykande het, men den är lika god ljummen.

Kram

Inga kommentarer: