lördag 10 december 2016

Behöver du sötning i ditt liv? Saffransrulle med lingon


Hejsan!

Nej! Men egentligen bör frågan vara - väljer du att äta sötningsmedel? Här är det nog många som måste svara ja. Fundera på varför. Har du ett sockerberoende? Har du svårt att vänja dig av eller skiljas med den söta smaken? Eller helt enkelt väljer du att äta sötning? Vad än anledningen är så ska man veta vad man stoppar i munnen! Det är du och bara du som bestämmer vad du stoppar i munnen, ingenting bara råkar hamna i där "det bara blev så, hoppsan!". Nej, det går inte att skylla på någon eller något annat än dig själv.

Jag vill med det här inlägget endast ge dig en tankeställare, så här före jul dyker det upp väldigt många recept på LCHF-bak och LCHF-godis, väldigt ofta innehåller de sötningsmedel, helt i onödan. Någonstans läste jag till och med om "LCHF-vänliga sötningsmedel", det finns inget som är vänligt med sötningsmedel!

Jag ska erkänna att allt prat om sötning irriterar mig enormt, jag är sockerberoende och när jag började med LCHF lurades jag också av smarriga bakrecept som hette LCHF, det resulterade i att jag fortsatte ha sug och vikten stod still. Till slut insåg både jag och min man att vi måste sluta helt med den söta smaken, och helt plötsligt upptäckte vi att väldigt många livsmedel smakar sött i sig själva. Som mejeriprodukter, bär, vaniljpulver, stekt lök, stekt vitkål och lime/citronvatten, vi saknar inte sötning/socker längre.

Du och ditt insulin blir lurade! Jag har hört och läst många gånger att vissa sötningsmedel inte höjer blodsockret, och vissa använder det argumentet för att få äta sötningsmedlet. Men man gör sig själv en otjänst, så fort du känner att det smakar sött på tungan, förbereder sig insulinet för att åka ut och ta hand om sockermolekyler i blodet, det är bara det att det kommer inga. Men processen är igång och det leder till att ditt blodsocker blir för lågt som sen leder till sockersug och hunger.

Om det här fortsätter tröttar du ut insulinet, det är inte längre någon idé att sända ut något, för det är inte säkert att blodsockret är för högt. Det leder till att insulinet inte reagerar i tid även om du äter vanlig mat, det gör att blodsockret hinner stiga för högt innan det regleras. Agneta Shnittger förklarar om det här. Så för insulinet skull är det bättre att äta naturligt socker någon gång ibland, eller inte alls. Att säga att vissa sötningsmedel inte har någon påverkan på blodsockret är alltså fel.

Sötningsmedel är kemiskt raffinerade produkter och man vet ännu inte exakt hur våra kroppar påverkas ämnena än, Charlotte Erlandsson Albertsson menar i den här artikeln i Råd och rön, att det är en annan del av hjärnan som reagerar av söta smaken av sötningsmedel än om man äter vanligt socker, och att de som äter sötningsmedel har lättare att bli sockerberoende.

Låt oss titta på vad vanliga sötningsmedel innehåller.

Sötströ
       
Erythritolsteviolglykosider

Erythritol (Sukrin). Finns naturligt i bland annat alger och svamp men framställs kemiskt genom jäsning av glukos. Metallisk bismak, Kan orsaka biverkningar uppsvälldhet och diarré, vissa kan få allergiska reaktioner som klåda.

Steviolglykosider. De söta ämnena utvinns från växten stevia genom kemiska processer, och blir långt ifrån naturlig när den kemiska raffineringen är klar. Enligt Livsmedelsverket är färsk och torkad stevia inte godkänd inom EU, det innebär att man inte får sälja produkter som innehåller färsk eller torkad stevia inom EU. Men steviolglykosider är godkända och EU har satt en gräns på fyra milligram per kilo kroppsvikt per dag, då man tror att ett för högt intag av det kan vara farligt. I livsmedel finns det angivet hur mycket steviolglykosider de innehåller, men om du bakar eller använder det som bordsströmedel får du hålla koll på doseringen själv. Känsliga personer kan få allergiska reaktioner. Steviolglykosider ökar sötsug som i sin tur kan leda till viktökning. Samtliga steviaprodukter du hittar i affären är steviolglykosider.

Sukrin-produkter är Erythritol, kan också vara i en kombination med steviolglykosider. Se ovan.

Xylitol - Björksocker, framställs av björk och andra lövträd, samt majs. Hemicellulosan zylan bryts ner till zylos som sedan hydrogenereras med vätgas under högt tryck till xylitol. Ska ha en förebyggande effekt på karies. Kan ha en laxerande effekt som kan leda till diarré. Lågt blodsocker om man konsumerar stora mängder på regelbunden basis.

Sukralos - konstgjort sötningsmedel som framställs av vanligt socker, kan rubba ekosystemet då sötningsmedlet färdas genom kroppen oförändrat. Man vet inte än om vi får biverkningar av sötningsmedlet.

Aspartam - Suck! Jag känner att det är ganska onödigt att beskriva eländet. Ni kan söka på det själva om ni är ovetandes.

Både sukralos och aspartam används i lightdrycker.

Jag skulle kunna lista fler sötningsmedel och skrivit mer, det finns så mycket mer, men jag ville hålla mig till de vanligaste, och bara det blev en hel del. Det är mycket jag läst som jag inte delar med mig om, då jag inte tycker det finns tillräckligt med källor på det, men jag blir mörkrädd! Jag hoppas bara att ni fick ut något av det här.

Jag vill poängtera att det går utmärkt att både leva och baka sötningsfritt, här är ett gott alternativ till Lucia.




Saffransrulle med lingon 

6 ägg
1 burk Mascarpone
1 dl vispgrädde
100 g smör
0,5-1 g saffran
Knappt 1 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1/2 tsk vaniljpulver

Fyllning

2 pkt naturell färskost
Frysta naturella lingon

Vispa äggen pösiga, smält smöret och vispa in i äggsmeten, tillsätt resten av ingredienserna och vispa ihop ordentligt, låt smeten svälla ca 10 min. Tag fram en plåt och lägg ett bakplåtspapper på, bred ut smeten till en stor jämntjock (ca 0,5-1 cm tjock) kvadrat. Grädda i mitten av ugnen på 175° i ca 20 min, eller tills du ser att den börjar få lite färg uppepå och runt sidorna. Låt bottnen svalna. Lägg över färskosten i en skål och blanda till den lite med t.ex. en gaffel, det gör att den blir smidigare, bred sedan ut färskosten jämnt på bottnen, lämna ett par cm utan smet i ena kortändan, det är den sidan som hamnar underst sen när du rullar ihop den. Srö på frusna lingon jämt och rulla ihop saffransrullen kortsida till kortsida, ta bakplåtspapperet till hjälp för att få rullen tät och fast, slå in rullen i bakplåtspapperet och lägg den i kylen gärna några timmar. Skär upp och njut!

Kram




Inga kommentarer: