måndag 22 maj 2017

Chilirostad blomkål


Hejsan!

Blomkål är en högt älskad grönsak för mig och receptet jag bjuder på idag kan jag äta mängder av, det är lite som att äta snacks. Jag tror att det här receptet varit med i bloggen någon gång förut, men det förtjänar att upprepas, och passar perfekt till grillat.

Blomkål ligger lågt i kolhydratmängd med 2,6 g/100g, så den vi kan frossa i. Blomkål är så fantastiskt användbar i matlagningen; kokt, blomkålspizza, stuvad, stekt, gratäng, sallad, floridasallad, falafel o.s.v. Jag gillar dessutom doften av kokt blomkål som många andra har svårt för, antar att jag vant mig vid doften sedan jag var barn. Min mamma lagade ofta kål, hon gjorde ofta helkokt kål med sås, något som är enkelt, gott och går att variera i det oändliga.



Chilirostad 

1 blomkålshuvud
Salt
Chiliflakes
Rapsolja

Sätt ugnen på 200°, och lägg bakplåtspapper på en plåt. Skär av buketterna av blomkålshuvudet och skär dem i ca 1/2 cm skivor, lägg dem i en skål och krydda efter smak, häll lite olja på och blanda runt. Lägg ut dem på plåten och grädda dem i ungnen tills de får fin färg, man kan behöva röra runt lite med en stekspade någon gång under tiden. Om du inte gillar chili kan du använda t.ex. timjan, eller din favoritkrydda.

Kram

Inga kommentarer: